Компанiя – творець знання (The Knowledge – Creating Company By Ikujiro Nonaka And Hirotaka Takeuchi)

Книга The Knowledge-Creating Company, Nonaka, Takeuchi
image_pdfimage_print
Книга The Knowledge-Creating Company, Nonaka, Takeuchi
Книга: Nonaka, I. & Takeuchi, H. The knowledge creating company: how Japanese companies create the dynasties of innovation. Oxford: Oxford University Press, 1995. – 304 p.

Ймовірно, що саму концепцію «Компанія – творець знання (The Knowledge – Creating Company)» Ікуджіро Нонака (Ikujiro Nonaka) з початку представив без Хіротакі Такеучи (Hirotaka Takeuchi). Це можна помітити з видання  «Harvard Business Review November-December 1991» (Гарвардський бізнес-огляд – щомісячний науково-популярний журнал, присвячений різним питанням управління бізнесом. Видається з 1922 року Гарвардської школою бізнесу (з 1993 року – через видавництво бізнес-школи «Harvard Business School Publishing»)) у якому він пояснює, що у сучасній економіці, де навіть цілком достовірний факт піддається сумніву, одним із дієвих джерел конкурентних переваг є знання. На ринку, де все швидко змінюється – «вмирають» технології і діє глобальна конкуренція, продукт стає застарілим чи не впродовж ночі, успішними стають ті компанії, які постійно створюють нові знання, поширюють їх на всю організацію та швидко втілюють у нові технології та продукти. Цими показниками й визначається «компанія, що створює знання», місією якої є постійні інновації.

Але що б там не говорили про інтелектуальний капітал, мало хто з керівників розуміє природу компаній, що створюють знання. І вже зовсім одиниці вміють ними управляти. А все тому, що керівники неправильно уявляють собі, що таке знання і як застосовувати його з користю для справи.

Відповідно до книги «Компанія – творець знання» (The Knowledge – Creating Company) І. Нонаки та Х. Такеучи (Ikujiro Nonaka And Hirotaka Takeuchi): японські фірми розуміють, що компанія – не машина, а живий організм. У неї, як і у людини, може бути розвинене почуття причетності до основоположення мети. Корпорація, як колектив відчуває своє призначення, якщо все в ній розуміють – яких принципів вона дотримується, куди рухається, в якому світі хоче жити і найголовніше, як зробити цей світ реальністю.

У цьому сенсі «компанія – творець знання» тримається не тільки на ідеях, але і в рівній мірі на ідеалах. Саме це і підживлює інновацію. Адже суть інновації в тому, щоб перетворювати світ відповідно з конкретним уявленням або ідеалом. Створювати нове знання – значить буквально перетворювати компанію і кожного її співробітника в ході безперервного процесу корпоративного та особистого самооновлення. В організації, що створює знання, винахід нових знань – не привілей відділу досліджень і розробок, або фахівців з маркетингу та стратегічного планування. Це особливий спосіб життя, при якому кожен працює на ідею.

Знання можна розглядати і в іншому ракурсі – у якому  найкраще видно на прикладі японських компаній, таких як Honda, Canon, Matsushita, NEC, Sharp, Kao. Всі вони стали відомі завдяки своїм умінням чуйно реагувати на запити споживачів, створювати нові ринки, швидко розробляти нові продукти і технології. Секрет їхнього успіху в тому, що в справі створення нового знання вони керуються дивними на погляд західної людини принципами.

Менеджерам західних компаній ці принципи здаються дивними, а то й зовсім незрозумілими. Ось приклади:

• Що спільного між слоганом «Еволюційний розвиток автомобіля» і розробкою нової машини? Однак завдяки цій «формулі» в компанії Honda з’явився на світ міський автомобіль Honda City .

• Чи схожа банка з під пива на персональний копіювальний апарат? Ні, але в Canon помітили між ними аналогію і в результаті зробили революцію – випустили легкий портативний копіювальний апарат і зараз поклали початок ринку персональних розмножувальних пристроїв. Сама ж компанія, яка поступово стагнувала, виробляючи фотокамери, легко переключилася на більш дохідний ринок офісної техніки.

Рисунок. У Canon помітили аналогію між банкою з під пива та персональним копіювальним апаратом
У Canon помітили аналогію між банкою з під пива та персональним копіювальним апаратом і зробили революцію у розвитку копіювальних апаратів

Виробники усього світу багато чому навчилися у японців щодо методів виробництва. Точно так само будь-яка компанія, яка хоче бути конкурентоспроможною за частиною ідей, повинна навчитися японським методам створення знання. Досвід японських компаній  дозволяє побачити управлінські ролі та обов’язки, корпоративний план і ділову практику в новому світлі, в світлі компанії – творця знання. Мається на увазі підхід, який ставить створення знань саме на те місце, де йому і належить бути – в самий центр кадрової стратегії компанії.

Перелік використаних першоджерел:

  1. The Knowledge – Creating Company: http://www.amazon.com/Knowledge-Creating-Company-Japanese-Companies-Innovation/dp/0195092694/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1382026819&sr=1-1&keywords=The+Knowledge-Creating+Company
  2. The Knowledge – Creating Company by Ikujiro Nonaka (Harvard Business Review November-December 1991): http://www3.uma.pt/filipejmsousa/ge/Nonaka,%201991.pdf
  3. The Knowledge – Creating Company by Ikujiro Nonaka (Harvard Business Review): http://hbr.org/2007/07/the-knowledge-creating-company/
  4. Harvard Business Review Names Adi Ignatius as Editor-in-Chief: http://www.hbs.edu/news/releases/Pages/harvardbusinessreview.aspx

Див. продовження публікації…

Автор публікації: Прохоренко Володимир, 391.Prokhorenko.V@gmail.com.

Записи з подібними тегами