Методика BI Decision Matrix (BI Comparison Matrix) компанії Panorama Software – для оцінки ефективності платформ Business Intelligence у навчальному процесі

Методика BI Decision Matrix (BI Comparison Matrix) компанії Panorama Software – для оцінки ефективності платформ Business Intelligence
image_pdfimage_print

BI-decision-matrix-150x150 У процесі вивчення навчальної дисципліни “Системи підтримки прийняття рішень” (СППР), яка відповідає англомовному терміну Decision Support System (DSS), необхідно використовувати новітні методики оцінки ефективності СППР (DSS). За визначенням провідних спеціалістів США у сфері DSS, Business Intelligence можливовважати DSS 2.0, тобто СППР 2-го покоління. Є проблема у тому, що для використання новітніх англомовних методик їх необхідно адаптувати для використання на українській мові.

Прикладом такої методики є BI Decision Matrix компанії Panorama Software, яка має офіси в Канаді, США, Великобританії та Ізраїлі. Ця компанія у 1996 році реалізувала OLAP технології для компанії Microsoft, а у теперішній час входить до Gartner Magic Quadrants – рейтингу найкращих розробників платформ для Business Intelligence (BI).

Для порівняння ефективності BI-платформ різних вендорів компанія Panorama Software люб’язно надала методику BI Decision Matrix, яка містить розбиті на 5 груп 150 часткових показників. Методичне забезпечення реалізоване у файлі Excel на 6 сторінках на англійській мові. Всі показники потребують перекладу на українську мову зі знанням спеціальних термінів. Назви деяких показників не перекладаються або означають специфічні властивості. Наприклад: Business Intelligence, Dashboards, Scorecards, Drill up/down/across тощо, які вивчаються у процесі вивчення СППР. Для перекладу методики файл з BI Decision Matrix був розміщений у системі підтримки дистанційного навчання та групової роботи Sistem pl (Google+). Доступ для перекладу англомовного тексту окремих частин методики був наданий відповідним бригадам студентів. У результаті групової роботи BI Decision Matrix була адаптована для використання для оцінки платформ Business Intelligence та у навчальному процесі. Також виявилося, що методику слід удосконалити.

Тепер розглянемо саму методику більш детально .

На рисунку 1 наведено інструкцію з використання BI Decision Matrix, яка надається користувачу у файлі Microsoft Excel.

БезымянныйРисунок 1 – Інструкція з використання BI Decision Matrix

 Як бачимо, правила використання BI Decision Matrix полягають в наступному:

  1. Цей Excel лист відображає список різних можливостей та особливостей, як класифіковані за критеріями.
  2. Вони розділені на 4 листа, що відображають звичайний потік в будь-якій BI реалізації: Уніфікований доступ і Зв’язок -> Відкриття і Дослідження -> Співробітництво -> Адміністрування.
  3. Для кожного пункту в цьому списку визначте його важливість по шкалі від 0 до 4 (4 – найвища мітка), що означатиме, наскільки важливою є цей критерій для вашого BI рішення.
  4. Після заповнення цього стовпчика, почніть оцінювати різних постачальників для конкретного критерію за шкалою від 1 до 3 (3- найвища відмітка), в тому розумінні, що реалізації в постачальників певної можливості в тій чи іншій мірі співпадає в вашими потребами.
  5. Кожна тема має отримати певну відмітку (важливість помножена на доступність).
  6. Після оцінки всіх постачальників Ви маєте можливість перейти до листа “Результати”, який показує підсумування всіх оцінок для кожного постачальника.
  7. На результати також впливатиме “Вагомість” кожного критерію. Ви можете з легкістю змінити Вагомість кожного критерію.
  8. Майте на увазі, що ви можете додати інші “Важливі” пункти внизу кожного листа в секції “Інші критерії”.
  9. Лист “Значення” містить всі опціональні значення для різних критеріїв. Змінювати ці значення не дозволяється. Всі можливі значення оцінок наведено на рисунку 2:

БезымянныйРисунок 2 – Опціональні значення Важливості, Наявності і Вагомості критеріїв

Після детального ознайомлення з вимогами по використанню, можна перейти до безпосереднього розгляду критеріїв.

Нижче наведені критерії Уніфікованого доступу і Зв’язку, до складу яких входять:

  1. Уніфікований доступ:
    • Єдиний Web-доступ: всі типи користувачів – адміністратори, розробники, досвідчені користувачі, кінцеві користувачі будуть використовувати єдиний уніфікований доступ в інтернет;
    • Повністю Web-базований, стилізований та легкий у користуванні інтерфейс для всіх користувачів: всі процеси розробки і управління, включаючи безпеку, публікації та обслуговування, здійснюватиметься за допомогою єдиного уніфікованого веб-середовища;
    • Нульова desktop-залежність: немає необхідності в установці і обслуговуванні desktop-додатку на серверній \ клієнтській стороні.
  2. Джерела даних та Зв’язок
    • Авторські: можливість кінцевих користувачів легко підключатися до джерела даних і створювати свої власні моделі;
    • Реляційні джерела даних: підключення до будь-якого реляційного джерела даних;
    • Excel або CSV: підключення плоских файлів (Flat files), таких як .xls та .CSV в якості джерела даних;
    • OLAP-куби: підключення дo MS OLAP-кубів;
    • Операції Drill для інструментів звітності: використання операції Drill для створення звітів у відповідності з координатами, такими як послуги MS звітності;
    • Інше.
  3. Динамічне моделювання:
    • Розробка графічних моделей: розробка моделей буде простою для кінцевого користувача, і не буде вимагати будь-яких знань скриптів, таких як VB або JS;
    • Розробка моделей Web-додатків: моделювання буде доступним через веб-інтерфейс;
    • Моделювання бізнес-користувачів: моделювання є досить зрозумілим для використання бізнес-користувачами, а також аналітиками;
    • Поєднання різних джерел даних: додаток-моделювання дозволятиме створювати зв’язки між різними джерелами даних і не виконувати з’єднання на рівні Dashboard, для кращої продуктивності; поєднання OLAP-інформації з інформацією з інших джерел даних;
    • Опція розробки автоматичної моделі: опція автоматичного моделювання для часто використовуваних джерел даних, таких як Excel, звіти, CSV файлів і т.д;
    • Вплив через зміну моделі: після того, як модель була розроблена або змінена, всі підключені види будуть негайно вимкнені;
    • За fly-підсумками при розробці моделі: кожна зміна, яку ви робите в моделі, автоматично відбивається в навколишньому середовищі моделі;
    • Повторне використання існуючих моделей: користувач зможе змінювати існуючу модель у відповідності зі своїми правами доступу;
    • Синхронізація моделювання: модель буде мати планувальник (sheduler), щоб оновити дані;
    • Обробка: здатність обробляти тільки зміни даних, а не всі об’єднані таблиці (деякі рішення вимагають обробки всієї моделі кожен раз. Це може зайняти значно більше часу для обробки, зменшуючи можливість отримати BI в режимі реального часу);
    • Справжнє In-Memory моделювання: модель даних знаходиться на серверній стороні оперативної пам’яті. (Деякі солюшени (solution) сьогодні засновані на стовповій структурі. В такій структурі є обов’язковим об’єднання таблиць в пам’яті, бо в іншому випадку обробка працює повільно, і займає набагато більше часу. Зауважте, що деякі виробники “наголошують” на тому, що вони використовують інструмент in-memory, у той час як насправді всі вони мають один великий файл на жорсткому диску).
    • Інше.
  4. Інтеграція:
    • Інтеграція Microsoft SharePoint: можливість інтеграції BI платформи у SharePoint за допомогою спеціального WebPart; можливість інтеграції SharePoint 2010 & 2013 додатків для BI платформи;
    • Користувацький портал: можливість інтеграції з користувальницьким організаційним порталом;
    • Публічні web-сайти: інтеграція інструментів в користувальницький публічний веб-сайт (відкритий для інтернету);
    • SDK для налаштування зовнішнього вигляду, інтеграції і функціональності: багатофункціональний розробницький комплект для налаштування зовнішнього вигляду, роботи, функціональності та зв’язку.
    • Інше.
  5. Інші критерії для “Зв’язку”.

До критеріїв Відкриття і Дослідження включаються:

  1. Візуалізація:
    • InfoGraphic(ІнфоГрафіка): ІнфоГрафіка – візуальне представлення даних та ідей; бізнес матриця, заснована на зображеннях; єдине представлення графіки; дозвіл користувачам швидко розуміти процес та потік бізнесу; здібність переключатися між інфографіками; використання бібліотеки, що містить сотні інфографіків (зображення\KPI’s); передивлятись дані, а не читати дані;
    • Графіки: можливість форматування дизайну графіків; можливість використовувати шаблони графіків та характеризувати їх; вдосконалені типи графіків (Pareto, 3D Bubble, Scatter Point, Heat Map та інші); Grid(решітка/мережа) та графіки/діаграми є інтерактивними: користувач може обирати певні частини в решітці та вони будуть автоматично підкреслюватися в графіку; пересуватися вниз та вверх безпосередньо в графіку/діаграмі; розмір та розміщення легенди мають бути змінними;
    • KPI(комплекс показників): можливість використовувати шаблони KPI; візуально анімовані засоби масштабування, “світлофори” та інше; Значення і Напрям KPI; обумовлені користувачем MDX KPI; можливість налаштовувати графіку та колір;
    • Інші візуалізації: текстові компоненти; html-компоненти;
    • Інші.
  2. Аналітична функціональність:
    • Операції Slice and Dice: реалізація BI дозволяє додавати спеціальні дані щодо можливостей перегляду; Drag & Drop виміри для побудови структури перегляду, планування та фільтрів, не вимагаючи введення даних на кожному кроці; натисніть, щоб отримати дані та заповнити дані при попередньому перегляді; розкладання решітки на кілька членів та на кілька вимірів; відфільтрувати пусті дані з решітки для легшої навігації між даними; пересувати рядки та стовпці решітки; переміщення вкладених членів між рядками та стовпцями; розкласти, використовуючи один вибір на вимір; розкласти, використовуючи множинний вибір на вимір;
    • Операції Drilling up/down/across: можливість виконання операції drill up/down для певного члену; можливість виконання операцій drill up/down для визначеного рівня в ієрархії; застосування операції drill across до інших вимірів для існуючого члену;
    • Формули: швидке додавання попередніх обчислень бізнес-користувачами; бізнес-користувачі можуть візуально змінювати параметри в існуючих формулах; додавати вбудовані формули до бібліотеки функцій, якими можна поділитися з іншими користувачами; вдосконалений редактор формул; підтримка DAX формул для Табуляру (Sql Server 2012);
    • Вийнятки: простий користувацький інтерфейс, що дозволяє створювати бізнес-правила та дозволяє підкреслювати виняткові дані, що не підходять під цей критерій; Bubble up – автоматичний аналіз даних нижчих рівнів, які не видно на сітці, та над якими здійснюється операція bubble up для швидкого аналізу; відправлення повідомлень-попереджень через email, коли стається виняткова ситуація; видалення візуального представлення виключень;
    • Сортування та ранжування: сортувати дані відповідно до стовпців, рядків або іх всіх; можливість застосування сортування до обчислюваного члену; ранжування членів відповідно до визначених правил (top X,in side range, тощо);
    • Багатомісткі запити: контрольований механізм підкачки для підтримки багатомістких запитів;
    • Скасування запиту: можливість скасування запиту без закриття додатку, а також скасування запиту на сервері;
    • Пошук: безкоштовний пошук заснований на глобальному тексті в усіх вимірах та ступенях для полегшення навігації даними. Пошук може здійснюватися на рівні виміру або в цілому на Dashboard;
    • Форматування даних: представлення та зміна формату даних;
    • Фільтрування даних: фільтрувати дані та запити для специфічних членів в решітці; можливість розмістити слайдер у фільтрі та дозволити простим засобам візуалізації змінювати поріг фільтру;
    • Операція Drill through: швидка та проста операція drill through від одного dashboard до іншого, з усіма потрібними параметрами та частками; швидка та проста операція drill through від одного dashboard до будь-якого 3-го учасника додатку (наприклад SSAS, SSRS тощо.), з усіма потрібними координатами та частками;
    • Користувацькі набори: можливість для користувачів визначати набори даних для використання ними або для загального призначення;
    • Інтеграція карт: можливість показувати дані BI data на карті без попередньої конфігурації. Дані з карти повинні бути інтерактивні по відношенню до даних з сітки або чартів на одній і тій же сторінці dashboard; один клік для завантаження Geographical entity для карти (без попереднього вибору); можливість візуалізації значень з карти різними кольорами та формами; інтеграція карти буде можлива з будь-якими з наведених далі записами даних: Країна, Місто, Адреса, Поштовий індекс, Координати довготи та широти;
    • Інше.
  3. Створення Dashboard:
    • Простий дизайн Dashboard: можливість створювати та змінювати наповнення (контент) Dashboard без потреби в програмуванні або навігації з різними видами,студіями;
    • Мережевий дизайн Dashboard: представлення всіх функцій дизайну Dashboard через мережеві засоби;
    • Веб інтерактивність: інтернет-користувачі Dashboard можуть використовувати всі або деякі аналітичні можливості або засоби авторингу Dashboard, в залежності від їх ролі визначеної адміністраторами;
    • Об’єднання різних джерел даних: аналіз та візуалізація вигляду різних джерел даних в Dashboard;
    • Вбудовування та підключення веб-компонентів: аналіз та візуалізація вигляду різних джерел даних в Dashboard;
    • Додавання зображень до Dashboard page: можливість додавати зображення і підключити його до структурованих даних для кращої візуалізації без кодування або спеціальної конфігурації;
    • Візуальна зміна порогів винятків та позицій: підключіть компонент візуалізації (наприклад, повзунок) до рейтингу, у формулі або порога винятків. Підключення має бути зроблено автоматично без користувальницького коду або SDK;
    • Обмін решітками і діаграмами між Dashboard в веб-середовищі: можливість копіювання срешітки або діаграми з одного dashboard до іншого та вставити її до контексту без подальшої конфігурації;
    • Управління папками: організація Dashboard в папках з контролем дозволу;
    • Користувальницькі компоненти: можливість додавання Java Script і зовнішніх компонентів;
    • Зв’язок: можливість застосовування зрізів на всі або деякі з компонентів на сторінці Dashboard;
    • Створення skins: можливість створення dashboard skins;
    • Слайсери / параметр успадкування: Dashboard Slicers/параметри вибору для проходження по декількох Dashboard;
    • Каскадні Slicers: слайсери для фільтрації за вибором членів попередніх слайсерів;
    • Інші.
  4. Автоматизований аналіз і Дослідження:
    • Знайти основні тенденції в даних: система автоматично переглядатиме великі набори даних, щоб знайти позитивні і негативні тенденції в даних, попереджаючи глядача щодо відстеження нелегальних тенденцій;
    • Аналіз першопричин: система буде автоматично шукати першопричину проблем і в разі виявлення – запропонувати правдоподібне пояснення для користувачів;
    • Знайти співробітників, які впливають на дані: виявлення колег, які здійснити конкретні комірки даних, а потім ранжувати ці Виявлення співробітників,які впливають на конкретні комірки даних,а потім сортувати цих співробітників, засновуючись на тому як саме вони впливають на дані. Рекомендовані люди або ті, що впливають на дані, не обов’язково користувачі BI додатку.
  5. Рухливість, мобільність:
    • Додаток iPad: “рідний”(native) додаток iPad;
    • Дозволяє вибрати діаграми;
    • Схожі UI як в настільних додатків: UI, який не вимагає додаткового навчання про те, як використовувати його і схожий або ідентичний інтерфейсу PC;
    • Співпраця: дозволяє співробітництво через планшет з іншими користувачами;
    • Прості операції Slice & Dice: дозволяє операції slicing and dicing з можливістю виконання для сенсорного пристрою.
  6. Інші критерії для “Дослідження”.

Критерії Співробітництва складаються з:

  1. Соціальні можливості та співробітництво:
    • Співпраця по даним: співпраця над даними з іншими однолітками. Дискусії повинні бути в архіві і доступні для пошуку;
    • Натисніть, щоб співпрацювати: натисніть на комірку даних для створення нового обговорення чи залишитися в поточній дискусії;
    • Співпраця по InfoGraphic: натисніть на infographic для створення нового обговорення.;
    • Попередження і повідомлення: коли обговорення створено, в додатку має з’явитися повідомлення та електронний лист з посиланням на обговорення, що відправляється одержувачу;
    • Спеціальні групи (Ad Hoc Teams): можливість створювати обговорення з спеціальною групою, яка створюється користувачем;
    • Нотатки та коментарі: прикріпіть коментар до будь-якого компоненту в Dashboard / Workboard;
    • Приватні та публічні нотатки та коментарі: дозволяє користувачам вводити приватні або публічні коментарі;
    • Обмін Dashboard-ами: обмін приватними та публічними Dashboard-ами з обраними ролями і користувачами;
    • Особисте сховище: можливість збереження Dashboards в особистих папках;
    • Підписки: підписатися на контент користувача для отримання повідомлень про нові Dashboards і звіти, які були ним опубліковані;
    • Взаємна розробка моделей: бізнес-користувачі можуть обмінюватися моделями, які вони створюють з іншими користувачами і створювати моделі з іншими;
    • Взаємна розробка Dashboards: бізнес-користувачі можуть редагувати Dashboard в одночасно;
    • Експорт: експорт даних в форматі PDF; копіювання Dashboard в буфер обміну; надіслати лист із посиланням на конкретний Dashboard; експорт даних в Exсel, в тому числі графіків/діаграм;
    • Повідомлювач: розклад розсилки по електронній пошті видів\ звітів по мережі (Клієнт); розклад розсилки по електронній пошті, що запускається одним або декількома бізнес-правилами; можливість виконувати PDF і excel, і потім поширювати їх;
    • Заплановані постачання кінцевих користувачів та адміністраторів: постачання Dashboards/звітів через поштовий сервер; адміністрування запланованих звітів кінцевого користувача (кожного користувача для себе) або адміністраторів (адміністратор планує для певних користувачів/груп); звіти/Dashboards можуть постачатися в різних форматах; одержувачами можуть бути користувачі, які не є користувачами BI додатків; звіти/Dashboards можуть бути відправлені згідно графіку, або коли в даних відбуваються зміни, або відповідно до бізнес-ролі;
    • Інтеграція Microsoft SharePoint: обговорення в Dashboard-ах будуть синхронізовані з обговореннями на Mysite. Користувач може переміщатися між обговореннями в MySite безпосередньо до відповідного Dashboard-у.
  2. Орієнтований зміст:
    • Зміст: “контекстний двигун”, який “доставляє” відповідні звіти та Dashboards до користувачів відповідно до їх інтересів, сфери використання, вподобань тощо;
    • Опція Like/ Dislike: можливість ранжувати Dashboards, і використовувати цюінформацію ранжування для наповнення контексту;
    • Спеціальна рекомендація (Ad hoc Recommendation):можливість вибору Dashboards для вашого списку “Favourites”.
  3. Інші критерії для “Співпробітництва”.

Критерії Адміністрування складаються з:

  1. Безпека і Адміністрування:
    • Безпека: самообслуговування повністю базується на веб-регульованих додатках; встановлення дозволів безпеки для Dashboards і звітів; налаштування дозволів безпеки для дозволу даних; інтегрованість з програмами часткової і звичайноїї аутентифікації; можливість аутентифікації всередині / ззовні брандмауера; успадкування та підвищення ролі безпеки Microsoft Analysis Services; безпека користувача – створення динамічної фільтрації даних на основі активного каталогу або інших джерел аутентифікації; наведені дані завжди фільтруються відповідно до обмеження прав користувачів до даних (бренди, ринки, сайти, періоди і т.д.);
    • Користувацькі\Групові ролі: встановлення ролі для користувача або групи (адміністратор, адмін групи, користувач, обмежений користувач тощо);
    • Одиночний вхід: пряма аутентифікація через LDAP;
    • Аналіз використання: здатність аналізувати поведінку користувачів і їх діяльність;
    • Адміністрування: можливість встановлювати дозволи безпеки на дані та контент відповідно до встановлених ролей; кілька адміністраторів можуть редагувати та змінювати конфігурацію системи одночасно.
  2. Установка і Реалізація:
    • Установка: простий процес установки;
    • Керівництво та підтримка: постачальник має можливість супроводжувати і допомагати впродовж процесів установки і реалізації;
    • Підключення до даних: підключення до даних швидке і зручне;
    • Рівні серверу: підтримка виробництва, розробки, контролю і оцінки будь-яких аспектів проекта;
    • Підтримка відмовостійкості: система реєструє сесії і процеси так, щоб при збоях використовувана інформація не втрачалася;
    • Оновлення програмного забезпечення: часте оновлень програмного забезпечення з простим процесом оновлення.
  3. Підтримка декількох мов:
    • Багатомовний інтерфейс: можливість змінити мову інтерфейсу користувача;
    • Багатомовні дані: здатність підтримувати визначення перекладу SSAS (або еквівалент);
    • Двонаправлені мови: підтримка мов з правописом справа наліво (наприклад арабська, іврит);
    • Підтримка UTF-8: підтримка мов, заснованих на символах (наприклад, китайська);
    • Підтримка нових мов: можливість додавати додаткові мови, які в даний час не підтримуються продуктом, без зміни коду;
    • Автоматичне визначення положення: здатність відображати відповідну мову автоматично відповідно до регіональних настройками користувачів.
  4. Інші критерії для “Адміністрування”.

Для кожного з наведених вище критеріїв необхідно оцінити його Важливість, як зазначено в інструкції, в межах від 0 до 4.

Також для кожного з постачальників (постачальник А, постачальник В, постачальник С та інші) визначаються пара значень Наявність/Доступність критерію (тобто наявність цієї функції в даного виробника) та відповідний Бал, що визначається помноженням значення Важливості даного критерію на значення Наявності. Після цього додаються всі бали по критеріям і визначається загальний бал для кожного постачальника.

На рисунку 3 наведено приклад оцінювання критеріїв Співпраці:

БезымянныйРисунок 3 – Визначення Важливості, Наявності та Балу по кожному критерію для кожного постачальника окремо

Після цього на листі Результати за всіма цьома 4 загальними критеріями (Уніфікований доступ і Зв’язок, Відкриття і Дослідження, Співробітництво та Адміністрування) визначається загальний бал для кожного постачальника, шляхом додавання балів за кожний з цих чотирьох критеріїв. Після цього будується діаграма, де вказаний бал кожного з постачальників, та 3D-гістограмма, де візуалізуються значення критеріїв для кожного з постачальників.

На рисунку 4 показано визначення сумарного балу для кожного постачальника:

БезымянныйРисунок 4 – Визначення сумарного балу для кожного постачальника

На рисунку 5 наведено діаграму, яка характеризує загальний аналіз отриманих результатів:

БезымянныйРисунок 5 – Загальний аналіз результатів

На рисунку 6 наведено детальний аналіз результатів у вигляді гістограми:

БезымянныйРисунок 6 – Детальний аналіз результатів

 Отже, видно, що за результатами в нашому випадку найкращим постачальником являється постачальник С, оскільки його загальний бал становить 273. У постачальників А та В в сумі 236 та 263 відповідно. Згідно цих результатів, перевагу слід мати справу з постачальником С. Примітка. Постачальник “С” є умовним і на практиці, як правило, Panorama Necto переважає інших постачальників платформ для Business Intelligence.

 

Висновок: за допомогою матриці BI Decision Matrix можна детально проаналізувати програмні продукти декількох постачальників платформ для Business Intelligence і визначитися із тим, кому з них слід надати перевагу в подальшому, що значно полегшує прийняття рішень. Окрім цього, методика надає можливості візуалізації отриманих результатів, що робить зручним і спрощеним здійснення вибору. Передбачено удосконалити методику.

Виконала : Сержанська Катерина, 312 група

Офіційний сайт Panorama Software: http://www.panorama.com/

 

 

 

 

Записи з подібними тегами

Не виявлено подібних заголовків статей...

Один коментар для “Методика BI Decision Matrix (BI Comparison Matrix) компанії Panorama Software – для оцінки ефективності платформ Business Intelligence у навчальному процесі”

  1. Дякуємо компанії Panorama Software за надання методики BI Decision Matrix (BI Comparison Matrix) – для оцінки ефективності платформ Business Intelligence, в т.ч. для використання у навчальному процесі. Досліджуються напрямки удосконалення методики.

Коментарі закриті.